Autor |
Wiadomość |
Panzerigel
Moderator

Dołączył: 11 Wrz 2005
Posty: 355 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Szczecin |
|
Kurs łopatologiczny - poziom podstawowy |
|
Zanim zaczniemy – przygotujcie sobie wszelkie akcesoria potrzebne do rozwiązywania obrazków, czyli: ołówek (najlepsze są HB, B1 lub B2), temperówkę oraz ewentualnie dobrą gumkę (dobra gumka to taka, która jest miękka, nie rozmazuje grafitu ołówkowego i przy ścieraniu nie zostaje na papierze. Do nabycia w większości sklepów dla plastyków i z artykułami papierniczymi). Oczywiście – wydrukujcie również poniższy obrazek. Będzie nam on służył wiernie przy nauce.
Jeśli już wszystko macie przygotowane – zaczynamy.
Przede wszystkim przyjrzyjmy się obrazkowi w postaci „surowej”. Liczby w pionie mówią nam o lokalizacji pól zapełnionych w kolumnach. Liczby w poziomie o lokalizacji pól zapełnionych w rzędach. Mówiąc prościej: ile w danej kolumnie lub w danym rzędzie jest pól do zamalowania.
Dla przykładu – spójrzcie na nasz obrazek. W rzędzie I mamy 4. To znaczy, że gdzieś w nim są do zamalowania cztery pola, jedno obok drugiego.
W rzędzie III jest zapis 6, 1. Co nam to mówi? Mniej więcej coś takiego: W tym rzędzie będą do zamalowania dwie grupy obrazków. Jedna składająca się z sześciu pól i jedna składająca się z jednego pola. Taki zapis mówi nam również coś jeszcze – między jedną a drugą grupą jest przynajmniej jedno pole puste.
Żeby lepiej zrozumieć:
Oto wycięty rząd z naszego obrazka o parametrach 6,1.
Zamalowane pola mogą wyglądać tak:
tak:
tak:
a nawet tak:
Zauważcie, że w każdym z powyższych przykładów zachowana jest reguła, o której wspomniałem wcześniej – najpierw jest grupa sześciu zamalowanych pól, potem PRZYNAJMNIEJ jedno pole wolne i wreszcie grupa jednego zamalowanego pola.
Ćwiczenie – to oczywiście nie wszystkie możliwe kombinacje ułożenia pól zamalowanych przy takim zapisie. Czy znajdziesz pozostałe?
Natomiast przy parametrach 6,1 rząd nie może wyglądać tak:
Dlaczego? Bo tak zamalowane pola wskazują, że parametry rzędu to 1,6!
Ćwiczenie – znajdź przynajmniej 6 innych niemożliwych układów dla zapisu 6,1.
Identycznie rzecz ma się z kolumnami. Napotykając zapis:
1
4
kolumna może wyglądać jak pokazano na przykładach:
Ale, nie może wyglądać tak:
gdyż takie ułożenie zamalowanych pól oznaczałoby parametry:
4
1
Skoro opanowaliśmy już rozpoznawanie zapisu – przejdźmy do naszego obrazka.
Przyjrzyjmy mu się uważnie. Przede wszystkim warto sobie policzyć wymiary obrazka. Nasz ma je następujące – 16(długość) na 7(wysokość). Warto mieć te liczby w pamięci. Rozwiązywanie obrazka w dużej mierze zależy od naprzemiennego wypełniania kolumn i rzędów, gdyż zwykle z wypełnienia jednej kolumny wychodzi rozwiązanie rzędu.
Rozwiązywanie obrazka najlepiej zacząć od liczb, które są największe w rzędach i kolumnach. Tzn. takich, które zapełniają je całe lub niemal całe.
W przypadku naszego obrazka zaczniemy od kolumn h, i, j, k. Jak widzimy – zawierają one tylko siódemki, co oznacza, że należy zamalować całkowicie te cztery kolumny. (kolorem czerwonym zaznaczone będą aktualne kroki)
Idziemy dalej. Spójrzcie na rząd I. Jest w nim 4. A my przecież już mamy w nim zamalowane cztery pola! Znaczy to ni mniej, ni więcej, że w tym rzędzie nie będzie już więcej żadnych pól do zamalowania. Oznaczmy więc pozostałe pola jako NA PEWNO PUSTE. Robimy to stawiając małe kropeczki.
Teraz spójrzcie na kolumny g i l. Czy widzicie coś ciekawego? No jasne! Zostało w nich do zamalowania sześć pól i akurat tyle jest wolnych. Zamalujmy je!
Powiedziałem wcześniej, że rozwiązywanie obrazków polega w dużej mierze na naprzemiennym rozwiązywaniu kolumn i rzędów. A zatem – przejdźmy teraz do rzędów.
Spójrzcie uważnie na rząd III. Mamy w nim zawarte parametry 6 i 1. Jest w nim również zamalowanych sześć pól. Znaczy to, że pola po lewej stronie zamalowanych są NA PEWNO puste. Oznaczmy je więc jako puste – kropeczkami. Aha! I również jedno pole po prawej stronie (jeśli nie wiesz czemu – wróć na początek kursu).
Teraz przyjrzyj się uważnie kolumnie m. Mamy w niej parametr – 4. Zaś pola są oznaczone tak:
rząd I – NA PEWNO pusta
rząd II – nieoznaczona
rząd III – NA PEWNO pusta.
Ponieważ w tym jednym nieoznaczonym polu, fizycznie nie można zamalować czterech pól, to znaczy, że również ono jest NA PEWNO puste. Zaznaczmy je!
Spójrz teraz na rząd II. Co zauważyłeś? Tak. Masz rację. Jest w nim parametr 12. I do przed chwilą zaznaczonego pola jest właśnie dwanaście pól. O ile wcześniej nie mieliśmy pewności jak rozmieszczone były zamalowane pola w tym rzędzie, to teraz wszelkie wątpliwości powinny zniknąć. Zamalujmy odpowiednie pola, a pozostałe oznaczmy jako puste.
Skierujmy teraz swoje spojrzenia na kolumnę o. Policzcie ile jest wolnych pól i ile trzeba zamalować. Wynik się zgadza? No to do dzieła!
Co teraz? Najpierw spójrzcie na rząd trzeci i zawarte w nim parametry. 6 i 1, a tyle właśnie mamy zamalowanych pól. To zaś znaczy, że pozostałe pola w tym rzędzie są NA PEWNO puste.
Następnie proponuję uważniej przyjrzeć się kolumnom d, e, f, m, n. Pozostały nam w nich do zamalowania po cztery pola, a akurat tak się złożyło, że właśnie tyle pustych pól się tam znajduje. Malujemy!!!
Już się zbliżamy do końca, a obrazek nabiera jednoznacznego kształtu. Teraz – rzut oka na kolumny a, b. Ponieważ opanowaliśmy już odczytywanie parametrów obrazka, wiemy co należy zrobić. Więc – zróbmy to!
Przedostatni krok. Przenieśmy się do rzędów V i VI. Policzcie ile jest w nich jeszcze pól zamalowanych i do zamalowania. Wyszło wam 14? Na pewno. Zamalujcie je.
I na koniec – sprawdzamy po raz ostatni czy nigdzie nie zrobiliśmy błędu. Nie? Wszystko się zgadza? Więc, dla świętego spokoju, oznaczamy resztę pól jako puste.
I już! Właśnie rozwiązaliśmy obrazek logiczny. A wygląda on tak (dla celów pokazowych – bez kropeczek):
Nasz własny T-34. Zaś powyższy kurs jest łopatologicznym wprowadzeniem w rozwiązywanie obrazków logicznych. Rozwiązany obrazek jest prosty. Być może w przyszłości (w zależności od zapotrzebowania) pojawi się kurs wprowadzający w bardziej zawiłe elementy rozwiązywania obrazków.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Nie 23:50, 25 Wrz 2005 |
|
 |
|
 |
Cinka26
Administrator

Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 471 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ciechanów |
|
|
|
Piękny opis . To już musi być zrozumiane.
Pozdrawiam 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 6:20, 26 Wrz 2005 |
|
 |
boniek
Nieposłuszny

Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 34 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 2/5
|
|
|
|
Bardzo swietny opis.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 15:18, 26 Wrz 2005 |
|
 |
Panzerigel
Moderator

Dołączył: 11 Wrz 2005
Posty: 355 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Szczecin |
|
|
|
Cieszę się, że opis spełnia wymagania A szczerze mówiąc - prościej już się chyba nie da 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 23:31, 26 Wrz 2005 |
|
 |
feanor
Płynący Wśród Obrazków

Dołączył: 13 Wrz 2005
Posty: 64 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
Po takim kursie, to może nawet ja spróbuję... 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 15:41, 27 Wrz 2005 |
|
 |
boniek
Nieposłuszny

Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 34 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 2/5
|
|
|
|
Ja spróbowałem i mi chyba juz coś powoli sie udaje 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 16:55, 27 Wrz 2005 |
|
 |
Cinka26
Administrator

Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 471 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ciechanów |
|
|
|
No Boniek, to jak już zaczales, to uważaj bo łatwo można się uzależnić.
Pozdrawiam 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 21:52, 27 Wrz 2005 |
|
 |
boniek
Nieposłuszny

Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 34 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 2/5
|
|
|
|
heh dzięki.
pozdro dla userów tego forum.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 14:30, 28 Wrz 2005 |
|
 |
Ciemnokolczasty
Nowicjusz Zakonu Obrazka

Dołączył: 27 Wrz 2005
Posty: 6 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
Ja również wyrażam uznanie dla autora kursu. Kurs jest napisany dobrze i rzeczywiście wyjaśnia podstawy w sposób dogłębny. Pozostaje czekać na kurs dla bardziej zaawansowanych 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 16:37, 28 Wrz 2005 |
|
 |
Panzerigel
Moderator

Dołączył: 11 Wrz 2005
Posty: 355 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Szczecin |
|
|
|
No proszę Coś co było pierwotnie pisane w czasie poprzedniej olimiady, w nudnej pracy, dla zabicia czasu, okazuje się znajdować uznanie w oczach innych Miło mi. Zaś co do kursu dla zaawansowanych - zrobimy za jakiś czas ankietę. Jeśli jej wynik będzie pozytywny - zacznę prace na takowym 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 17:00, 28 Wrz 2005 |
|
 |
emka
Obrazków Serdeczny Druh

Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 67 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Szczecin |
|
|
|
to ja już teraz głosuje na tak 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 21:02, 28 Wrz 2005 |
|
 |
Cinka26
Administrator

Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 471 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ciechanów |
|
|
|
tez jestem za stworzeniem kursu dla zaawansowanych. Moze poznam jakies tajniki rozwiazywania obrazków, o ktorych nie mialam zielonego pojecia. 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 12:13, 29 Wrz 2005 |
|
 |
lecho1123
Obrazki Dzielnie Chwalący

Dołączył: 08 Maj 2006
Posty: 42 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Łuków |
|
Haha |
|
Też prawda przecież nikt nie jest wspaniały i nikt nie zna wszystkich sposobów
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 7:08, 23 Maj 2006 |
|
 |
Effcia
Nowicjusz Zakonu Obrazka

Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 2 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
Rzeczywiście, prościej się już nie dało Ale za to sprawdziłam czy mój sposób jest słuszny i... jest. [;
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Nie 18:22, 04 Mar 2007 |
|
 |
Zeyd
Nowicjusz Zakonu Obrazka

Dołączył: 11 Kwi 2007
Posty: 7 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
wow, that's crazy!
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 4:18, 11 Kwi 2007 |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|